دوربین مداربسته اسپیددام (Speed dome)


دوربین مداربسته اسپیددام (Speed dome)

 

یکی از چالش هایی که دوربین های مداربسته با آن مواجه بودند این بود که تصویر ثابتی داشتند و قابلیت حرکت به دور و بالا و پایین نداشت ، از این رو شرکت های دوربین مداربسته ، دوربین هایی را روانه ی بازار کردند که قابلیت گردش ??? درجه به دور بالا و پایین و زوم اپتیکال داشت که به دوربین مداربسته اسپید دام، PTZ و گردان موسوم بودند و هر ساله پیشرفت های چشمگیری کرده اند .
در این مقاله به بحث و بررسی درباره ی این نوع دوربین ها خواهیم پرداخت .

 

نحوه ی کارکرد دوربین های گردان

دوربین های گردان دارای قطعات مکانیکی هستند که به دوربین و لنز قابلیت حرکت می دهند .
حرکت هایی که دوربین های مداربسته گردان (دوربین مداربسته بالت گردان) می توانند انجام دهند ، گردش به دور (Paning) ، بالا و پایین (Tiliting) و بزرگنمایی از طریق زوم اپتیکال (Zooming) می باشد . به همین دلیل به دوربین های گردان PTZ نیز گفته می شود .

 

در سال های اخیر دوربین های گردان دارای امکانات بسیار کاربردی شده اند . تعقیب سوژه ی متحرک ، وایر یا شیشه پاک کن ، صدای دو طرفه و … که در ادامه برخی از آن ها را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد .

یکی دوربین های گردان به لطف قابلیت کنترل از راه دور یکی از چالش های مدیران و ناظران دوربین های مداربسته برای نظارت و سرکشی از محل کار یا … برطرف کرده است .

گردش به دور (Pan)

دوربین های گردان قابلیت چرخش به دور را دارند . یعنی می توانند چرخش ??? درجه از چپ به راست و یا بالعکس را داشته باشند .

 

حتما بخوانید: انواع دوربین مداربسته فرودگاه ها

بالا و پایین (Tilt)

دوربین های گردان می توانند حرکت بالا و پایین داشته باشند ، زاویه بالا و پایین در دوربین های مداربسته ی مختلف می تواند متغیر باشد ، ولی اغلب دوربین های مداربسته گردان دارای زاویه ??? درجه برای حرکت بالا و پایین می باشند

بزرگنمایی (Zoom)

دوربین مداربسته ی گردان دارای قابلیت بزرگنمایی اپتیکال هستند ، یعنی می توان از طریق جابجایی لنز و فوکوس اتوماتیک تصاویر را بزرگنمایی نمود . واحد سنجش زوم و یا بزرگنمایی در دوربین های مداربسته با قابلیت بزرگنمایی اپتیکال ، x می باشد ، برای مثال دوربین با زوم ??x یا ??x و … هرچقدر مقدار عدد x بالاتر باشد ، میزان بزرگنمایی نیز بیشتر است .

 

دوربین های مداربسته گردان (ptz) نگهبانان همیشه بیدار

حالت اتوماتیک :

?- دوربین های مداربسته ی گردان قابلیت برنامه ریزی دارند ، یعنی می توان برایشان برنامه ای تعریف کرد تا حول آن برنامه انجام وظیفه نمایند ، برای مثال برای دوربین ? نقطه تعریف کنیم که یکی را ? ثانیه دیگری را ? ثانیه و آخری را ?? ثانیه نمایش دهد که این برنامه ها Preset موسوم هستند .
?- می توان دوربین را در حالت گردش به دور و یا بالا و پایین تنظیم کرد و پس از آن دوربین همیشه به دور خواهد چرخید .

مزایا دوربین مداربسته اسپیددام

در این حالت دوربین مداربسته ی گردان با داشتن یک برنامه همیشه در حالت نظارت محیطی خواهد بود و می توان برای آن حساسیتی ایجاد نمود که نسبت به وقوع رخدادی خاص واکنشی خاص انجام دهد .

برای مثال : در صورتی که جسم متحرکی را تشخیص داد آلارم را فعال کند یا جسم متغیر را تا لحظاتی که شما برایش مشخص می کنید تعقیب کند .

معایب دوربین مداربسته اسپیددام

در صورتی که رخدادی به وقوع بپیوندد و در آن لحظه لنز دوربین مقابل آن رخداد نباشد دوربین قادر به تشخیص آن سوژه نبوده و شما تصویر را از دست می دهید ، راه حل این مشکل استفاده از چند دوربین مداربسته گردان متناسب با مکان نصب می باشد که با یکدیگر همپوشانی تصاویر را داشته باشند .

شیشه پاک کن (Wiper)

دوربین های گردان که در محیط بیرون نصب می شوند لنز و یا شیشه ی دوربین به علت بارندگی و گرد و غبار کثیف می شود .
شیشه پاک کن همانند برف پاک کن خودرو تیغه ی پلاستیکی می باشد که کاربر می تواند از راه دور آن را فعال کرده و اقدام به پاک کردن شیشه لنز دوربین نماید .

دوربین های گردان ، تحت شبکه و آنالوگ

دوربین های مداربسته گردان آنالوگ (Analog-TVI-AHD-CVI دوربین مداربسته XVI) دارای حداقل درگاه شامل درگاه تصویر ، درگاه برق و درگاه RS485 می باشد که برای هر یک از آن ها باید کابلی کشیده شود که عبارتند از :

 

? خروجی تصویر :
یک کابل کواکسیال از این خروجی تا دستگاه استندالون وصل خواهد شد . این خروجی وظیفه ی انتقال تصویر از دوربین به دستگاه استندالون را دارد .

?ورودی برق :
متناسب با نوع دوربین این ورودی برای تغذیه دوربین می باشد .
شایان ذکر است دوربین های گردان هم از تعداد LED های بیشتری برخوردارند هم باید برق کافی برای به کار انداختن موتور مکانیکی خود داشته باشند پس در انتخاب آداپتور و منبع تغذیه دقت نمایید .

RS485 :

? از طریق این ورودی فرامین حرکتی از طریق استندالون یا کنترلر به دوربین ارسال می شود .

البته اخیرا دوربین های گردان جدیدی روانه ی بازار شدند که این ورودی را حذف کرده و کنترل از طریق همان کابل کواکسیال نیز مقدور است.
همچنین ورودی و خروجی های دیگری همچون آلارم نیز در این دوربین ها وجود دارند .

دوربین های مداربسته گردان تحت شبکه

این دوربین ها در صورتی که از تکنولوژی POE پشتیبانی کنند ، تنها کافی است یک کابل شبکه تا منبع POE ( سوئیچ یا NVR ) نصب گردد و تمامی ورودی ها و خروجی مانند کنترل کننده ی حرکتی ، تصویر ، تغذیه ، آلارم و … از طریق همان کابل شبکه رد و بدل خواهد شد .

نتیجه گیری

دوربین های گردان راه حل ایده آل برای نظارت تصاویر بخصوص در محیط های باز می باشند . اگر میخواهید یک نگهبان برای تعقیب اشیاء متحرک داشته باشید .
دوربین های PTZ یا گردان بسیار کاربردی است البته فراموش نکنید دوربین گردان شما برای این منظور باید دارای قابلیت تعقیب کننده باشد.

https://letterboxd.com/hiktejarat0025/

https://www.ted.com/profiles/33228066/about

https://setiweb.ssl.berkeley.edu/beta/show_user.php?userid=8380378

https://audiomack.com/hiktejarat0025

 

مقایسه تلفن های تحت شبکه سیسکو


مقایسه تلفن های تحت شبکه سیسکو

 

 به گزارش پایگاه خبری الف تلفن های تحت شبکه سیسکو محبوب ترین محصول در بازار ایران هستند ، از سوی دیگر این تلفن ها دارای مدل های متنوع ،قابلیت های گوناگون و قیمت های مختلف می باشند که مورد پسند سلایق مختلف واقع می گردد .

از سری مدل های محبوب و خوش قیمت از تلفن های موجود در بازار ایران می توان به سری های 7900 ، 6900 ، 8900 ، 8800 و 9100 نام برد.
بدلیل قابلیت همگام سازی آسان  محصولات 7900 و 6900 بسیاری از شرکت ها و سازمان ها علاقمند به استفاده از این مدل ها می باشند ، از سوی دیگر این مدل ها از سال 2008 تا 2013 توسط شرکت سیسکو تولید و عرضه شده است ، به همین دلیل بدیهی است در حال حاضر این محصولات به صورت دست دوم و ریفر شده در ایران عرضه خواهند شد.

ما در این مقاله اقدام به مقایسه تعدادی از این محصولات نموده ایم ، در جدول زیر برخی از تلفن های سیسکو که دارای محبوبیت خاصی در بین کاربران ایرانی ها هستند ، ذکر شده است.

این مقایسه شامل نوع نمایشگر ، قابلیت همپارچه سازی در شبکه ، تعداد پشتیبانی از خط های داخلی و Firmware قابل نصب در این تلفن ها اشاره شده است .

لطفأ جهت خرید این محصولات با بخش فروش رسیس تماس حاصل نمایید .

جدول مقایسه تلفن های تحت شبکه سیسکو