انتخاب بهترین وکیل در مشهد


به گزارش رسانه های خبری وکیل VIP، بهترین وکیل پایه یک دادگستری، سایت vakil.vip که یک سایت ارائه خدمات حقوقی به صورت تخصصی بوده در حالیکه یک وکیل پایه یک دادگستری نهایتا در یک یا دو حوزه خاص می تواند به صورت تخصصی فعالیت نماید، اما یک موسسه حقوقی با دارا بودن دپارتمان های تخصصی مختلف و بهره مندی از خدمات مجموعه ای از وکلا، حقوقدانان و کارشناسان ارشد می تواند مجموعه از از خدمات تخصصی حقوقی را به جامعه هدف خود عرضه نماید است با ارائه سرویس‌ها و خدمات جدیدی در این حوزه قصد دارد ارائه خدمات حقوقی به صورت تخصصی و استفاده از خدمات حقوقی انحصاری و متخصص در زمینه فعالیت های عمومی و خاص را تسهیل کند.

اولین قدم در هر پرونده حقوقی یا کیفری انتخاب بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد است. انتخاب بهترین وکیل از مهمترین اقداماتی است که برای حل مشکلات حقوقی باید در نظر بگیرید. معیار انتخاب یک وکیل حرفه ای، شخصی است که تخصص او در دعوی مورد نظر شما باشد که به وی، وکیل متخصص یا وکیل VIP می گویند. با توجه به بزرگی دادخواست‌های حوزه های مختلف، یک وکیل vip باید از پیچیدگی موضوعات مربوط به این موارد آگاهی کافی داشته باشد تا بتواند به درستی حقوق موکل را ادعا و بازیابی کند.

همچنین یک وکیل متخصص دعاوی خصوصی و عمومی می‌تواند تمام جوانب موضوع اختلاف را ارزیابی کرده و با توجه به پرونده موکل خود، از آن دفاع کند. یکی از خصوصیات مهم وکیل خوب در موسسه وکیل وی آی پی، دانش حقوقی متناسب با نوع تخصص حرفه ای خویش است. ملاک شما برای انتخاب بهترین وکیل در مشهد چیست؟ مدیر عامل موسسه وکیل VIP در زمینه ضرورت‌ها و دلایل راه‌اندازی این وب‌سایت گفت: «با توجه به رشد روش های اقتصادی نوین، تنوع معاملات اقتصادی و سرعت پیشرفت علم و اطلاعات در جهان، اقدام به ایجاد 8 دپارتمان تخصصی حقوق در جهت رفع نیاز های حقوقی جامعه نموده است و هر کارشناس ارشد یا وکیل فقط در حوزه تخصصی خود مبادرت به ارائه مشاوره، وکالت و یا سایر خدمات حقوقی می نماید که مسلما نقش مهمی در ارتقا کیفیت و موفقیت خدمات حقوقی مورد نظر با کمترین هزینه های جاری را داشته و باعث می شود تا حضور وکیل در اجتماع بیشتر از گذشته احساس شود.»

وکلای مجموعه وکیل vip متخصص و وکیل پایه یک دادگستری مشهد در زمینه  های خانواده (طلاق، نفقه، اجرت المثل، مهریه نفقه فرزند، اثبات عسروحرج زوجه)، ملکی (تخلیه، خلع ید، تصرف عدوانی و…)، کیفری (توهین، افترا، تهدید، فحاشی، مواد مخدر، کلاهبرداری اینترنتی، ضرب وجرح، قتل، سرقت و …)، کمیسیون ماده 100، حقوقی و… می باشند و می توانند به شما مشاوره حقوقی آنلاین فوری و مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته بدهند. قبول وکالت، مشاوره حضوری و غیرحضوری درحوزه‌های مختلف حقوقی، کیفری، ثبتی، ملکی، مهریه، طلاق و … که تخصص مجموعه وکیل وی آی پی می‌ باشد که با پشتکار توانسته خود را در زمره بهترین وکیل مشهد قرار دهد.

مجموعه وکیل وی آی پی، پرونده‌‌های بسیاری در دعاوی، وکیل خانواده (اثبات زوجیت، انکار زوجیت، اثبات نسب، نفی نسب، اثبات کفالت، اثبات رجوع، ثبت واقعه رجوع، ثبت واقعه طلاق، اجازه ازدواج، الزام به بذل مدت، الزام به ثبت ازدواج، استرداد جهیزیه، اعلام تمکین)، وکیل ملکی (اثبات مالکیت، اثبات وقفیت، اثبات تولیت موقوفه، اثبات شراکت، اثبات حق ارتفاق و انتفاع، اثبات نسق زارعانه، اثبات حریم ملک، خلع ید، تسلیط ید، قلع و قمع مستحدثات و نزع اشجار)، ارث (دعاوی مربوط به وصیت، اثبات وصیت تملیکی، اخراج ثلث، تنفیذ وصیت نامه، رد وصیت نامه، تحویل موصی به، عزل وصی از وصایت)، وکیل امور حسبی ( اثبات کفالت، حکم کفالت و سرپرستی، صدور حکم رشد، صدور حکم حجر، رفع حجر) و … موفق عمل کرده است. وکیل VIP (وکیل متخصص)، وکیلی است که درحوزه کاری خود در علم حقوق دارای مهارت و تجربه کاری وموفقیت بالایی باشد. یکی از مهم‌ترین موضوعات و نقاط مهم در انتخاب وکیل این است که شخصی که قرار است پرونده‌ای به‌عهده بگیرد تخصص و دانش کافی در این حوزه داشته باشد و به این دلیل امر وکالت یک مسئله کاملاً تخصصی می‌باشد. مجموعه وکیل VIP با به کارگیری بهترین وکیل پایه یک دادگستری، سالهاست ارائه دهنده خدمات حقوقی به صورت تخصصی بوده است.

معیار انتخاب یک وکیل حرفه‌ای، شخصی است که تخصص او در دعوی مورد نظر شما باشد که به وی، وکیل متخصص یا وکیل VIP می‌گویند. این مجموعه دارای سابقه وکالت در پرونده‌‌ های مربوط به دعاوی کیفری و حقوقی می‌باشد. وکلای متخصص شامل وکیل طلاق، وکیل ملکی، وکیل امور حسبی، وکیل ارث، وکیل امور مالی، وکیل امور ثبتی، وکیل خانواده و … می‌باشد. بهترین وکیل را برای دعوی حقوقی یا کیفری خود از وکیل وی آی پی بخواهید. گفتنی است موسسه وکیل VIP، به مناسبت این رونمایی، اقدام به تاسیس موسسه حقوقی وکیل VIP کرده و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فعالیت‌ها و خدمات آن می‌توانند به سایت موسسه وکیل VIP به آدرس vakil.vip مراجعه کنند.

ارتباط با وکیل وی آی پی: تلفن مشاورین حقوقی: 09152491040 09152491050 تلفن دفتر: 37063330-051

آدرس: بلوار کلاهدوز‌ _ کلاهدوز 54 ساختمان جام‌جم طبقه مثبت‌3 اداری واحد 314

معرفی درخت شلیل


معرفی درخت شلیل

شلیل در اثر جهش رویشی یکی از ژن های هلو به و جود آمده که نتیجه آن از بین رفتن کرک روی هلو بوده است و از این رو آن را نوعی هلو می دانند. شلیل درختی مرتفع است که گاها ارتفاع آن تا ده متر و در کمترین حالت تا 4 متر می رسد. رگبرگ های این درخت شبیه پر است و عرض برگ هایش بین 2 تا 3 سانتی متر هم می رسد.

شکل برگ هایش نیزه ایست و طول آن ها حدودا 7 تا 16 سانتی متر می باشد. درخت شلیل عمر کمی دارد و علت آن نیز شکننده بودن چوب های این درخت است. اکنون بیش از 150 گونه شلیل که در اندازه، طعم، رنگ و بافت متفاوت اند وجود دارد. گونه های مختلف شلیل از نظر موارد ذکر شده دائما در حال ارتقا و تغییر می باشند.

https://www.f6s.com/asha-riya91

 

شلیل از درختان مثمر پر خاصیت به شمار می رود که میوه آن ظاهری گرد و کروی با طعم شیرین دارد که در اصل بومی مناطقی از آسیا و خانواده هلو محسوب می شود. طول عمر کمی دارد و گیاهی خود گرده افشان به شمار می رود که از تراز تجاری بالایی برخوردار است. خواص بسیاری دارد که علاوه بر تازه خوری استفاده های مختلف دیگری نیز از آن می کنند. برای رشد علاوه بر نور خورشید نیاز به آبیاری، کود دهی و هرس سالانه دارد، ما در این مقاله بسته به رسالت خود به مراحل مختلف کاشت تا برداشت درخت شلیل خواهیم پرداخت.

https://www.intensedebate.com/people/BrandMann99

 

انواع درخت شلیل

درخت شلیل ارقام و واریته های مختلفی دارد که مهمترین آنها عبارت اند از:

شلیل انجیری: شلیل انجیری که منشاء آن ایران است میوه پهن و بیضی مانندی به رنگ زرد تولید می کند. پایه آن شفتالو بذری است که عمر اقتصادی آن 10 سال است. از باردهی خوبی برخوردار است و در بیشتر مناطق رشد می کند.

شلیل رد گلد یا شبرنگ: شلیل رد گلد یا شبرنگ بومی چین است و عمر اقتصادی آن بیش از 10 سال تخمین زده شده است. میوه قرمز رنگی با ظاهری گرد و کروی مانند تولید می کند که در داخل آن هسته بزرگی قرار دارد. بسیار گوشتی و آبدار است و در بیشتر مناطق رشد و از رشد متوسطی برخوردار است. پایه این درخت شفتالو بذری است.

شلیل مغان: شلیل مغان میوه درشت با قدرت انبارداری بالا محسوب می شود، میوه آن اواسط فصل تابستان می رسد که میوه شیرین و خوشمزه ای را تولید می کند. منشاء این گیاه کشور چین است که پایه بذری آن شفتالو است.

شلیل شمس :شلیل شمس رشد سریعی دارد و از بازدهی خوبی برخوردار است. میوه درشت و سفتی با قدرت انبارداری بالا تولید می کند. میوه این گیاه به رنگ سبز است که قسمت گوشتی سفید مایل به زردی تولید می کند. خواص بسیاری دارد. این نوع شلیل خود دارای ارقام و واریته های مختلفی است.

شلیل رفعتی: شلیل رفعتی از گونه ای های پیوندی و خوش طعم شلیل به شمار می رود که به تازگی در حدود 12 سال است که آن را در ایران کشت می کنند. در آب و هوای نیمه خشک به رشد خود ادامه می دهد. میوه گرد و کروی مانند تولید می کند که در عین گوشتی بودن بسیار آبدار است.

شلیل سان گلد: شلیل سان گلد برای نخستین بار در کشور آمریکا به زیر کشت رفت، عمر اقتصادی آن بیش از 10 سال است. این نوع درخت برای کاشت در مناطق سردسیر مناسب است و به رشد خود ادامه و از باردهی مطلوبی برخوردار است. ظاهری گرد به رنگ قرمز با زمینه زرد دارد که بسیار گوشتی است و طعم شیرین و دلچسبی دارد.

شلیل کیوتا: شلیل کیوتا میوه درشت و پر آبی به رنگ قرمز با ظاهری گرد و تخم مرغی شکل تولید می کند. از گونه های پیوندی به شمار می رود که در بیشتر مناطق رشد می کند. این نوع شلیل نخستین بار در کشور فرانسه به زیر کشت رفت.

شلیل زرد مشهد: شلیل زرد مشهد همانطور که از نامش پیداست میوه ای به رنگ زرد تولید می کند که بسیار گوشتی است و از رشد قوی ای برخوردار است. از گونه های زودرس به شمار می رود که میوه آن در اوایل تابستان می رسد. عمر اقتصادی آن 12 سال است.

شلیل قرمز: شلیل قرمز نوعی شلیل با ظاهری گرد و کروی به رنگ قرمز است که طعم شیرینی دارد و بسیاری آبدار و گوشتی است. در بیشتر مناطق رشد و از باردهی خوبی برخوردار است.

شلیل بیگ تاپ: شلیل بیگ تاپ از ارقام تجاری به دلیل تولید میوه با کیفیت و رشد قوی به شمار می رود. زمان گلدهی آن در اوایل فصل بهار است، میوه این گیاه به رنگ قرمز پر رنگ است که در سایز درشت ظاهر می شود. از ارقام زودرس به شمار می رود و برای کاشت در مناطق سردسیر، معتدل و کوهستانی مناسب است.

شلیل فانتازیا: شلیل فانتازیا رشد سریعی دارد و از ارقام تجاری با قدرت انبارداری بالا به شمار می رود. از گونه های دیررس است که میوه آن به رنگ قرمز تیره با زمینه نارنجی است. هسته بزرگی دارد که به راحتی از قسمت گوشتی گیاه جدا می شود. گلدهی این گیاه اوایل فصل بهار است.

شلیل قرمز بهاره: شلیل قرمز بهاره همانطور که از نامش مشخص است به رنگ قرمز است که میوه آن اواخر تیرماه می رسد. از قدرت انبارداری بالایی برخوردار است.

شلیل سفید شیشه ای: شلیل سفید شیشه ای نسبت به سرما مقاوم است که میوه آن اواخر تیرماه می رسد. بسیار پربار و از ارقام زودبازده به شمار می رود و از خاصیت انبارداری بالایی برخوردار است. میوه این گیاه به رنگ سفید مایل به زرد است که بسیار گوشتی و آبدار است.

شلیل سفید: شلیل سفید از گونه های پربار با قدرت انبارداری بالا به شمار می رود. این گیاه بومی کشور چین است. میوه این گیاه اواسط تیر می رسد به همین دلیل از ارقام زودبازده به شمار می رود. میوه این گیاه به رنگ سفید مایل به سبز است.

شرایط لازم برای رشد درخت شلیل

دما: بعد از کاشت درخت شلیل نیاز است شرایط لازم برای رشد آن را فراهم نمایید تا درختی مقاوم شروع به رشد کند و محصولات زیادی نیز تولید شود. به همین علت بهتر بدانید درخت شلیل برای رشد عالی به دمایی بین 10 الی 35 درجه سانتی‌گراد احتیاج دارد.

آبیاری: درخت شلیل به‌ طور کلی برای ادامه حیات به آبیاری منظم و متوسطی احتیاج دارد و شما نباید این کار را بیش‌ از حد و یا خیلی کم انجام دهید. بنابر این سعی کنید آبیاری را هنگامی‌ که سطح خاک به‌ صورت کامل خشک شد، انجام دهید تا ریشه دچار پوسیدگی نشود.

نور: تا حد امکان سعی کنید نهال شلیل را در مکانی بکارید که روزانه 6 الی 8 ساعت نور خورشید به‌ صورت مستقیم به آن‌ جا بتابد. درخت شلیل یک درخت آفتاب دوست است و اگر به میزان کافی نور خورشید دریافت نکند، ممکن است بسیار ضعیف شود.

خاک: کاشت نهال شلیل باید در خاکی با زهکشی مناسب و سبک صورت بگیرد زیرا ریشه این درخت به کمبود تهویه خاک بسیار حساس است و اگر بستر مناسبی برای را رشد آن فراهم نکنید، به‌ سرعت از بین می‌رود.

کاشت درخت شلیل چگونه است:

شلیل (Prunus Persica var. nucipersica) نوعی هلو و بدون هیچ‌گونه پرزی است. مانند انواع دیگر میوه‌های سنگی، به دو نوع گوشتی یا هسته چسب (Clingstone) و هسته‌جدا (Freestone) تقسیم می‌شود. همانند سایر درختان میوه سنگی، کاشت نهال شلیل؛ از بذر برای تولید میوه، سه تا چهار سال طول می‌کشد. یک راه‌حل سریع‌تر هم این است که درخت جوانی را بخرید تا در باغ خانه خود بکارید.

درختی را انتخاب کنید که متناسب با آب‌وهوای محل سکونت شما باشد. اکثر مدل‌های درختان شلیل به دوره خواب سرد و دمای زمستانی کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. هر نوع درخت شلیل؛ به زمان سرمای خاصی نیاز دارد. قبل از انتخاب نوع شلیل، به این تعداد ساعات خنکی هوا توجه کنید.

درخت شلیل؛ را در اواخر زمستان یا اوایل بهار بکارید. در اوایل بهار درخت شلیل جوان؛ را بکارید تا فرصت کافی داشته باشد که قبل از زمستان با محیط سازگار شود. درختان ریشه برهنه را در اواخر زمستان بکارید.

برای کاشت نهال شلیل؛ مکانی کاملاً آفتاب‌گیر انتخاب کنید. مانند اکثر درختان میوه، شلیل هم در یک محیط آفتابی و به‌دوراز بادهای شدید رشد می‌کند.

خاک شنی خوب زهکشی شده پیدا کنید. خاک شنی خوب زهکشی شده دارای Ph بین 6 تا 7 است. اگر خاک شما زهکشی ضعیفی دارد، درخت را در ظرفی پر از خاک ماسه‌ای حاصلخیز یا گلدان بکارید.

نهال را در زمین بکارید. حفره‌ای عمیق و دو برابر عرض ریشه حفر کنید. یک تپه خاک در پایین آن حفره ایجاد نمایید و ریشه‌های درخت را روی آن بگسترانید. قسمت بالای تاج ریشه باید در سطح زمین باشد. برجستگی قسمت پایین‌ تنه بین پیوندک و پایه باید حدود هفت سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین باشد. حفره را تا نیمه با خاک پر کنید و آن را به‌آرامی در اطراف ریشه مخلوط نمایید.

خاک را آبیاری و حفره کاشت را پر کنید. خاک را با آب خیس نموده و صبر کنید که نفوذ کند. بعد نگاه کنید که آیا عمق تنه درخت تغییر کرده یا خیر. در صورت لزوم آن را تنظیم کنید. بقیه حفره را هم با خاک پر نمایید.

یک حوضه خاک بسازید. یک حلقه خاک به ارتفاع هفت و نیم تا 15 سانتی‌متر در اطراف ریشه ایجاد کنید. این حوضه موجب می‌شود که خاک در آب بماند و رطوبت به‌تدریج در خاک قرار گیرد.

مالچ ارگانیک در اطراف منطقه ریشه بپاشید. مالچ پاشی موجب حفظ رطوبت و غنی‌سازی خاک می‌شود.

شاخه‌های جانبی را هرس کرده و قسمت بالای درخت را کوتاه کنید. درخت را ببرید تا فقط 75 سانتی‌متر طول داشته باشد. این تضمین می‌کند که درخت جوان شما چوب باردهی جدید ایجاد کرده و تولید میوه آن بعد از بلوغ درخت شلیل؛ بیشتر شود.

از یک قیم برای استوار نگه‌داشتن آن استفاده کنید. چوب درخت را در کنار حفره خاک، حداقل با عمق نیم متر در زمین قرار دهید. درخت را در قسمت نیمه تنه درخت به آن چوب ببندید.

مراحل کشت درخت شلیل با هسته

در اولین مرحله باید گوشته میوه شلیل را به‌ خوبی از هسته آن جدا نمایید. این کار به تخصص یا مهارت زیادی احتیاج ندارد و هر کسی می‌تواند به‌ سادگی گوشته میوه را از هسته جدا نماید. البته برای انجام بهتر این کار می‌توانید میوه شلیل را به مدت 3 الی 4 روز در فضای آزاد قرار دهید تا کاملاً خشک شود، سپس هسته را جدا کنید.

برای کاشت درخت شلیل با هسته در مرحله بعد باید قسمت چوبی هسته را با احتیاط بشکنید تا مغز داخل آن بیرون بیاید و آن را بکارید.

دقت داشته باشید برای این‌ که مغز داخل هسته شلیل به‌ خوبی جوانه بزند، باید چند روزی آن را داخل یک کیسه پلاستیکی در یخچال قرار دهید تا مواد بازدارنده که در آن وجود دارند غیر فعال شوند و مانع جوانه‌زنی بذر نشوند.

دقت داشته باشید هسته شلیل نباید در کنار میوه‌هایی مانند موز که اتیلن دارند، قرار بگیرد زیرا این ماده تاثیر منفی بر روی قدرت جوانه‌زنی آن می‌گذارد.

پس‌ از این‌ که مغز هسته‌ شلیل را از یخچال خارج کردید، باید یک شبانه‌ روز آن را در آب قرار دهید تا بذر آماده کاشتن شود.

پس‌ از گذشت این مدت می‌توانید بذر آماده‌ شده را در گلدان، باغچه یا زمین باغچه‌تان بکارید تا کم‌کم شروع به جوانه‌زنی کنند.

به‌ طور معمول اگر شرایط لازم برای رشد بذر شلیل فراهم شود، بعد از گذشت یک ماه جوانه‌هایی را مشاهده خواهید کرد. همچنین پس‌ از گذشت 5 الی 7 سال اگر به خوبی از درختان‌تان مراقبت کرده باشید، می‌توانید درختی با باروری عالی داشته باشید و محصولات زیادی نیز برداشت نمایید.

فاصله‌ کاشت درخت شلیل چقدر است؟ نکات لازم برای کاشت شلیل

رویایتان در مورد چیدن میوه‌های تازه و رسیده، آن‌هم به‌طور مستقیم از باغ خودتان در شرف تحقق خواهد بود؛ ولی به‌شرط اینکه چند نکته مهم را رعایت کنید. اولین و مهم‌ترین آن است که درختان میوه با چه فاصله‌ای از هم قرار داشته باشند؟ این فاصله از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به آن‌ها اجازه می‌دهد که حداکثر پتانسیل خود را کسب کنند و امکان برداشت آسان آن‌ها فراهم شود.

درختان را با فاصله حداقل 3 تا 3.5 متر از هم بکارید تا فضای کافی برای رشد آن‌ها فراهم شود و مجبور به رقابت برای کسب مواد مغذی نباشند. ازآنجاکه این درختان خودبارور (self-fruitful) هستند، بنابراین نیازی به نزدیک بودن به‌منظور گرده‌افشانی ندارند.

درختان را حداقل 4 متر از سازه‌هایی مثل خانه‌ها دور نگه دارید تا در کناره خانه یا فضاهایی مثل استخرها رشد نکنند. با یک سایبان حدود 8 متری، شاخه‌ها حدود 4 متر از تنه رشد می‌کنند.

فاصله هر لوله زیرزمینی که ممکن است در اثر ریشه درخت آسیب ببیند باید حدود 4 تا 5 متر باشد تا فضای بیشتری برای گسترش ریشه‌ها در زیرزمین باشد.

آفات و بیماری های درخت شلیل:

از آفات و بیماری های رایج درخت شلیل می توان به موارد زیر اشاره نمود.

شیره زدن: شیره زدن از آفات رایج درختان مثمر هسته دار به خصوص هلو، زردآلو و گوجه سبز به شمار می رود که دلایل مختلفی دارد. برای کنترل این بیماری می توانید از روش های فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید.

شته شلیل: شته در واقع از آفات رایج درختان مثمر به شمار می رود که به بخش های مختلف گیاه خسارت وارد می کند که راه مبارزه با آن استفاده از سموم شیمایی مختلف است.

عنکبوت قرمز شلیل: عنکبوت قرمز شلیل نام گونه ای حشره است که با حمله به درخت شلیل خسارت وارد می کند.

کرم ریشه خار شلیل: کرم ریشه خار همانطور که از نامش پیداست از ریشه گیاه تغذیه و باعث خسارت به درخت شلیل می شود که برای کنترل این بیماری می توانید از روشهای فیزیکی و همچنین شیمیایی سمپاشی استفاده کنید.

کرم میوه شلیل و هلو: کرم میوه هلو و شلیل نوعی حشره است که به میوه گیاه خسارت وارد می کند.

پیچیدگی برگها: پیچیدگی برگها بیماری رایج درخت شلیل محسوب می شود که باعث از بین رفتن برگ درخت و در نتیجه ریزش آن می شود.

پوسیدگی قهوه ای: پوسیدگی قهوه ای نوعی بیماری است که به درخت شلیل خسارت وارد می کند و لکه های قهوه ای رنگی را بر روی برگ و شکوفه شلیل ایجاد می کند.

چند نوع هرس داریم و هرس درخت شلیل چگونه انجام می‌شود:

هرس درخت شلیل؛ مهم‌ترین قسمت مراقبت از این درخت است. دلایل زیادی برای قطع درخت شلیل؛ وجود دارد که هرکدام هدف خاصی دارند. یادگیری زمان و چگونگی هرس همراه با آبیاری، مدیریت آفات و بیماری‌ها و کود دهی مناسب، عمر طولانی برای درخت و محصولی پربار را برای پرورش‌دهنده تضمین می‌کند.

بیشتر درختان میوه در فصل خواب یا زمستان هرس می‌شوند؛ ولی شلیل از این قاعده مستثنی است. آن‌ها باید در اواخر بهار هرس شوند تا ارزیابی دقیق بقای گل تا جوانه، قبل از هرس امکان‌پذیر شود. هدف از هرس این درخت، کنترل اندازه آن برای سهولت در نگهداری و برداشت میوه است. همچنین به ایجاد ساختار قوی در آن کمک می‌کند و باعث می‌شود تا نور خورشید در سایبان نفوذ کند. علاوه بر این، موجب از بین بردن چوب میوه اضافی، تشویق به جوانه زدن و از بین بردن شاخه‌های مرده یا شکسته می‌شود.

چندین روش برای هرس درختان میوه وجود دارد. روش ترجیحی برای درخت شلیل؛ سیستم مرکز باز (open-center system) است. گاهی اوقات آن را هرس نوع گلدانی می‌نامند و نوعی اصلاح بوته یا درخت است که ضمن اینکه شاخه‌های داربست اولیه و ثانویه در فاصله کافی از هم و در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند، موجب افزایش جریان هوا و نور خورشید به مرکز گیاه هم می‌شود.

https://www.openlearning.com/u/ashariya-rhd64b/

https://gitlab.com/BrandMann9